מסחר אלקטרוני/ חנות מקוונת
יש לכם עסק עצמאי וברצונכם לקדם אותו ולהתאים אותו לתרבות הצריכה העכשווית? אתם מעוניינים להרחיב את קהל הלקוחות שלכם ולהגדיל את החשיפה אליו, כולל לקוחות מסביב לעולם? לשווק באופן אפקטיבי ונכון באמצעי המדיה?
בימינו, סחר אלקטרוני מהווה את אמצעי המכירה המתקדם ביותר, ובימי מגיפת הקורונה אף הוכח כיעיל ביותר. בעוד חנויות קמעונאיות רבות נסגרות ומפאת חוסר זמן וניידות, לקהל הצרכנים לא נותרת ברירה, אלא להזמין מוצרים דרך האינטרנט. רכישה דרך חנות מקוונת גמישה למדי ויכולה להתרחש 24/7, הלקוחות אינם מוגבלים לשעות הפתיחה של החנות, כמו בחנות פיזית. יתרון נוסף שיש במכירה דרך חנות מקוונת הינו החסכון הכלכלי היחסי לעומת חנות פיזית, שכן אין צורך בהשכרת נכס פיזי ועובדים בחנות וכך ניתן להוזיל עלויות של הקמת הנכס (שיפוץ והתאמה), רשיונות למיניהם, דמי שכירות ואחזקה, תשלום מיסים של מחזיקים בנכס ועוד.
כיצד עליי להתחיל?
ככל שמדובר בעסק קיים והינכם מעוניינים לשדרג אותו ע”י הקמת חנות מקוונת לרכישת המוצרים ו/או השירותים אונליין, עליכם לפעול בהתאם למפורט במאמר זה. ככל שמדובר בעסק חדש מומלץ לעבור למאמר “ליווי משפטי לעסק” המופיע באתר זה.
יש להקים אתר ו/או אפליקציה דרכם יוכלו הלקוחות לרכוש את המוצרים ו/או השירותים שאתם מציעים, ומומלץ מאוד עוד בטרם הקמת החנות המקוונת, לדאוג לקניין הרוחני של העסק.
מה זה אומר קניין רוחני של העסק?
ישנם נכסים לא מוחשיים השייכים לעסק, שרצוי מאוד להגן עליהם (או לוודא שאינכם מפרים קניין רוחני של עסקים אחרים).
שם מסחרי- חובה לוודא שהשם שאנו רוצים להשתמש בו בעסק, לא קיים כבר בעסק אחר או יתרה מכך, רשום ומוגן ברשם סימני המסחר. אף אחד לא רוצה להתבע בגין הפרת סימן מסחר או להיאלץ לשנות את שם העסק אחרי שהוא רץ כבר זמן מה.
לוגו לעסק- כדאי ליצור איזשהו סמליל שיאפיין את העסק ויהיה מוגן בפני העתקה ברשם סימני המסחר.
דומיין- ככל הנראה תרצו שכתובת האינטרנט של החנות תהיה זהה או דומה לשם החנות המקוונת שלכם. לכן רצוי מאוד לוודא מראש שהדומיין אינו תפוס על ידי אחר.
עיצוב לאתר/אפליקציה- גם העיצוב של החנות המקוונת מוגן בזכויות יוצרים ויש לוודא שאנו לא מפרים אותו וחושפים עצמו לתביעה בגין הפרת זכויות יוצרים. כמו כן, ככל שמעלים לאתר תמונות יש לוודא כי אינן מוגנות בזכויות יוצרים ואם כן, צריך להשיג רישיון שימוש בתמונות אלה.
שימו לב! פעולות מפרות כאמור של סימני מסחר, זכויות יוצרים או גניבות עין עלולים לחשוף אתכם לתביעות של סכומים בסך 100,000 ₪ בעבור כל הפרה (ואפילו ללא הוכחת נזק), ולכן מומלץ מאוד לבצע בדיקה מוקדמת של דיני קניין רוחני טרם עליית החנות לאוויר.
מה עם המוצרים שאני רוצה למכור באתר – סחר אלקטרוני ?
ככל שהינכם מעוניינים למכור מוצרים של מותג שאינם בחזקתכם, הינכם מחוייבים להתקשר עם בעל המותג, כדי לקבל אישור על מכירת מוצריו בעסק שלכם. לעיתים עליכם אף לקבל ממנו זכיון בלעדי להפצה, המקנה לכם, בין היתר, את הזכות לתבוע את מי שמפר את זכויות בעל המותג (בגין מכירת זיופים, הפרת סימני מסחר, עוולות גניבת עין, עשיית עושר ולא במשפט ועוד).
למה אני צריך עו”ד שילווה את אותי בפתיחת החנות מקוונת?
מלבד קניין רוחני כמו שפירטנו במאמר זה, ייחשף בעל העסק להסכמים רבים מול ספקים ונותני שירות, למשל בונה האתר/אפליקציה, מעצב, חברות אשראי שישמשו זרוע לביצוע תשלום וכו’. כל הסכם כזה כדאי ואף רצוי שיעבור עליו עו”ד מומחה בתחום המסחרי שיוכל לייעץ לבעל העסק.
זירת מסחר אלקטרוני מחייבת קיומם של הסכמים שונים בין הצדדים להתקשרות: אתר האינטרנט, המשתמש באתר, צרכן, צדדים שלישיים ועוד. הסכמים מעין אלו הינם “חוזים אלקטרוניים“, שמשמעותם התקשרות חוזית במסגרת מסחר אלקטרוני בין צדדים לעסקאות הנערכות בדרך של התקשרות אלקטרונית.
כל בעל חנות מקוונת מחוייב על פי חוק להעלות באתר שלו תקנון אתר. תקנון אתר מהווה חוזה בין בעל העסק למשתמש באתר (הצרכן) ונועד להסדיר את החובות והזכויות של המשתמש או בעל העסק בחנות המקוונת. יש לשים לב שתקנון האתר משתנה בין אתר לאתר וסוג המוצר ו/או השירות, אותו משווקים באתר. על תקנון האתר לכלול, בין היתר, את תנאי התשלום, תנאי החזרה וביטול העסקה, תנאי אספקה ועוד. מומלץ מאוד להעלות תקנון מפורט הכולל את כל הסוגיות הרלוונטיות לחנות מקוונת וזאת על מנת שהחנות המקוונת לא תהיה חשופה מבחינה משפטית לתביעות מצד המשתמשים.
כמו כן, הימנעו מהעתקה של תקנון המופיע באתר אחר, שכן אתם עלולים לחשוף עצמכם לתביעות בגין הפרת זכויות יוצרים.
בנוסף, הינכם מחוייבים לכלול באתר או האפליקציה מדיניות פרטיות ותנאי שימוש בהתאם לדיני הגנת הצרכן.