זכיינות מהווה נישה אחת מתוך המשפט המסחרי ודיני חברות.
מודל הזכיינות הינו מודל עסקי מצליח ושכיח ברחבי העולם, המאפשר בעיקר לרשתות, להתרחב מסחרית, במינימום מימון מצד החברה. בשיטה זו החברה המזכה, מעניקה לזכיין (אדם אחד או מס’ אנשים) בדרך כלל לתקופה מוגבלת, רשיון לשימוש בקניין הרוחני של החברה לרבות סימני המסחר שלה, שימוש בשיטות ניהוליות שיווקיות ועסקיות, מכירה של מוצרי החברה ועוד. בתמורה משלם הזכיין לחברה. התמורה יכולה להיות תשלום דמי זכיון שנתיים, תשלום של אחוז מסוים מהפדיון החודשי, רכישת המוצרים מספקים של הרשת ועוד.
הזכיון יכול להינתן גם ע”י חברה עולמית אשר נותנת לחברה אחרת באופן בלעדי זכיון וזכויות להשתמש ולמכור תחת שמה מותג מסוים ואף למכור לאחרים זכיונות בכפוף לתנאים מסוימים והגבלות.
בעל זכיון רשאי לפעול כנגד חקייני/ זייפני המותג שיש לו זיכיון לגביהם. כך למשל מוגשות תביעות בעוולת גזל ו/או גניבת עין כנגד מי שאינו בעל זיכיון ומוכר מוצרים דומים ומטעים. סעדים אפשריים נוספים שקיימים: תפיסת המוצרים המפרים והשמדתם, צווי מניעה לאיסור מכירתם, תביעה למתן חשבונות לגבי כמה נמכר- כדי לשלם זאת לבעל הזיכיון .
הסכם זכיינות
ישנה חשיבות רבה לניסוח הסכם זכיינות כך שיכלול בתוכו מראש את כל הנושאים החשובים לשיתוף הפעולה בין נותן הזכות לזכיין.
הסכם זכיינות חייב לכלול בתוכו, בין היתר את הנושאים הבאים:
צדדים להסכם: מי הצדדים, מהם החובות והזכויות של כל צד (עיצוב החנות, הכשרת צוות העובדים, ניהול ברמה גבוהה, פרסום, קניין רוחני ועוד), האם ניתן לתת זכיינות משנה וכו’.
שטח ההסכם: היכן הזכיין רשאי לפעול, האם יכול להעתיק את מקומו בעתיד, בלעדיות ואי תחרות.
הטובין והשירותים נשוא ההסכם: פירוט של המוצרים והשירותים הניתנים לזכיין מכח ההסכם, אפשרויות אספקה וכו’.
תקופת מתן הזיכיון והתמורה בגינה : תקופת ההסכם ועילות לסיום וביטול ההסכם.
סעיף העדר יחסים כלשהם – בין החברה ועובדי הזכיין והכשרתם
סעדים ותרופות במקרה של הפרה ע”י אחד הצדדים
ביטוח ובטחונות עבור ההסכם
יתרונות מודל הזכיינות
ככל שהסכם הזכיינות כולל בתוכו את כל הנושאים החשובים מראש בצורה המפורטת והטובה ביותר, והצדדים עומדים בכל תנאי החוזה, יכול מודל זה למקסם את הרווח של שני הצדדים, ולהיות מוצלח מאוד עבורם.
לנותן הזכיינות, הסכם הזכיינות יכול לתרום רבות להצלחה והתרחבות עסקית של החברה, התפשטות המוניטין שלה, יצירת מקורות הכנסה נוספים תוך מינימום סיכון כלכלי.
הזכיין, יכול לקצר באופן משמעותי את התקופה לבניית המותג שלו. הוא מקבל מותג קיים בעל מוניטין, הרשאה לשימוש בסימני מסחר של המותג, לימוד שיטות עסקיות ושיווקיות, עיצוב החנויות, השקעות בפרסום, לימוד מיומנויות ועוד.